Denken en dialogeren over identiteit

Karel Van Nieuwenhuyse-Bauke Verbergt-Greet Vermeiren-Ellen Claes


Nederlands | 29-10-2025 | 135 pagina's

9789462704879

Paperback / softback


€ 19,50

 Voorraad




Korte beschrijving/Annotatie

Identiteit ontrafeld: concrete handvatten voor de lessen geschiedenis, Nederlands en cultuur- en maatschappijwetenschappen

Tekst achterflap

Identiteit staat centraal in het maatschappelijke debat van de 21ste eeuw, de ‘eeuw van identiteit’. Het begrip ‘identiteit’ is echter een vlag die vele ladingen dekt. Het wordt op uiteenlopende manieren gebruikt, zowel in het dagelijkse taalgebruik als in het wetenschappelijke discours, waardoor een eenduidige definitie ontbreekt. Bovendien is er een gebrek aan een adequaat begrippenkader om op een accurate manier over identiteit te spreken. Nochtans is daar urgent behoefte aan, zeker in het onderwijs, waar ‘identiteit’ een prominente plaats inneemt binnen de minimumdoelen voor het basis- en secundair onderwijs. Deze publicatie biedt wetenschappelijke inzichten in het concept ‘identiteit’ en vertaalt deze naar de klaspraktijk. Ze is niet bedoeld als een activistisch werk, noch om specifieke visies of identiteiten te bevoordelen. Wel ontrafelt ze ‘identiteit’ en reikt ze concrete handvatten en een begrippenkader aan waarmee leerkrachten en leerlingen in de lessen geschiedenis, Nederlands en cultuur- en maatschappijwetenschappen op een analytisch scherpe en genuanceerde manier kunnen nadenken over identiteit en hierover in dialoog kunnen gaan.

Karel Van Nieuwenhuyse is als hoogleraar verbonden aan de Onderzoekseenheid geschiedenis KU Leuven, en verantwoordelijk voor de vakdidactiek en geschiedenis en PAV van educatieve master in de cultuurwetenschappen.
Bauke Verbergt is leerkracht geschiedenis en sociale wetenschappen in het secundair onderwijs en wetenschappelijk medewerker aan KU Leuven.
Greet Vermeiren is leerkracht geschiedenis en humane wetenschappen in het secundair onderwijs en wetenschappelijk medewerker aan KU Leuven.
Ellen Claes is als hoogleraar verbonden aan de Onderzoeksgroep Verkiezingen en Democratie KU Leuven, en binnen de educatieve master maatschappijwetenschappen verantwoordelijk voor de vakdidactieken maatschappijwetenschappen en burgerschap.

Beschrijving

Identiteit staat centraal in het maatschappelijke debat van de 21ste eeuw, de ‘eeuw van identiteit’. Het begrip ‘identiteit’ is echter een vlag die vele ladingen dekt. Het wordt op uiteenlopende manieren gebruikt, zowel in het dagelijkse taalgebruik als in het wetenschappelijke discours, waardoor een eenduidige definitie ontbreekt. Bovendien is er een gebrek aan een adequaat begrippenkader om op een accurate manier over identiteit te spreken. Nochtans is daar urgent behoefte aan, zeker in het onderwijs, waar ‘identiteit’ een prominente plaats inneemt binnen de minimumdoelen voor het basis- en secundair onderwijs. Deze publicatie biedt wetenschappelijke inzichten in het concept ‘identiteit’ en vertaalt deze naar de klaspraktijk. Ze is niet bedoeld als een activistisch werk, noch om specifieke visies of identiteiten te bevoordelen. Wel ontrafelt ze ‘identiteit’ en reikt ze concrete handvatten en een begrippenkader aan waarmee leerkrachten en leerlingen in de lessen geschiedenis, Nederlands en cultuur- en maatschappijwetenschappen op een analytisch scherpe en genuanceerde manier kunnen nadenken over identiteit en hierover in dialoog kunnen gaan.

Karel Van Nieuwenhuyse is als hoogleraar verbonden aan de Onderzoekseenheid geschiedenis KU Leuven, en verantwoordelijk voor de vakdidactiek en geschiedenis en PAV van educatieve master in de cultuurwetenschappen.
Bauke Verbergt is leerkracht geschiedenis en sociale wetenschappen in het secundair onderwijs en wetenschappelijk medewerker aan KU Leuven.
Greet Vermeiren is leerkracht geschiedenis en humane wetenschappen in het secundair onderwijs en wetenschappelijk medewerker aan KU Leuven.
Ellen Claes is als hoogleraar verbonden aan de Onderzoeksgroep Verkiezingen en Democratie KU Leuven, en binnen de educatieve master maatschappijwetenschappen verantwoordelijk voor de vakdidactieken maatschappijwetenschappen en burgerschap.

Slogan/Promotie

Identiteit staat centraal in het maatschappelijke debat van de 21ste eeuw, de ‘eeuw van identiteit’. Het begrip ‘identiteit’ is echter een vlag die vele ladingen dekt. Het wordt op uiteenlopende manieren gebruikt, zowel in het dagelijkse taalgebruik als in het wetenschappelijke discours, waardoor een eenduidige definitie ontbreekt. Bovendien is er een gebrek aan een adequaat begrippenkader om op een accurate manier over identiteit te spreken. Nochtans is daar urgent behoefte aan, zeker in het onderwijs, waar ‘identiteit’ een prominente plaats inneemt binnen de minimumdoelen voor het basis- en secundair onderwijs. Deze publicatie biedt wetenschappelijke inzichten in het concept ‘identiteit’ en vertaalt deze naar de klaspraktijk. Ze is niet bedoeld als een ‘activistisch’ werk, noch om specifieke visies of identiteiten te bevoordelen. Wel reikt ze een instrumentarium en vocabularium aan waarmee leerkrachten en leerlingen op een analytisch scherpe en genuanceerde manier kunnen nadenken over identiteit en hierover in dialoog kunnen gaan.

Details

EAN :9789462704879
Auteur: 
Uitgever :Universitaire Pers Leuven
Publicatie datum :  29-10-2025
Uitvoering :Paperback / softback
Taal/Talen : Nederlands
Hoogte :230 mm
Breedte :170 mm
Dikte :5 mm
Gewicht :270 gr
Status :Nog niet beschikbaar
Aantal pagina's :135
Reeks :  Historisch denken
Keywords :  identiteit;diversiteit;collectieve herinnering;kritisch denken;minimumdoelen;geschiedenis;maatschappijwetenschappen;sociale psychologie;ontwikkelingspsychologie